Anna Höglund - Mina i Kina
Hej! Det här blir mitt första inlägg på bloggen. Jag inleder den genom att publicera en essä jag skrev medan jag studerade till bibliotekarie, i kursen "Ledarskap och hållbar utveckling". Med andra ord floskler till ett värde av sju komma fem poäng. Det märks i texten att jag tramsade en del då, vilket berodde på att jag var väldigt skoltrött och inte heller gillade den stela, akademiska, stilen vi tvingades följa. Men trots tramset behandlar texten ett ämne som jag fortsatt funderat över sedan dess: relationen mellan teoretisk och praktisk kunskap. Jag läste nyligen en digital antologi (i brist på bättre ord) som tidskriften Viewpoint Magazine givit ut med Robert Linharts texter, före detta 68-maoist och numera sociolog.* Liksom honom skrev jag i essän om arbetarklassens praktiska kunskap, vilken formas av det Alfred Sohn-Rethel förklarar som uppdelningen mellan det intellektuella och det manuella arbetet.** Men nog om stora namn. Jag ska ge Linhart ett eget inlägg snart. Efter länkarna hittar ni min text med den dramatiska titeln: Kan biblioteket överleva sig självt? Den otålige läsaren kan skumma ända fram till rubriken "Inre social hållbarhet".
* Viewpoint Magazine - Robert Linhart and the Circuitous Paths of Inquiry
** Alfred Sohn-Rethel - Intellectual and manual labour: a critique of epistemology
Kan biblioteket överleva sig självt?
Biblioteket befinner sig
mitt i samhället. Till skillnad från många andra institutioner är det en öppen
plats där vem som helst får komma in, om så bara för att slå sig ner. När olika
personer träffas görs rummet till en mötesplats. Kanske kan själva biblioteket
beskrivas som ett ”minisamhälle” (Schwarz, 2016, s.7)?
Människor
ingår vanligtvis i en rad gemenskaper. De tillhör kanske en familj eller släkt,
har vänner, arbetar eller studerar, söker sig till sammanhang där andra delar
ett visst intresse. Relationerna som för människor nära varandra utgör ett
bindande socialt kapital, vilket formar individerna till att bli som de är
(Vårheim, 2017). Samhället består dock inte bara av den här sortens
högintensiva gemenskaper. När en person snubblar in i någon annan på
biblioteket möts de inte som en del av samma familj eller i egenskap av
arbetskamrater. Människor som redan ingår i olika gemenskaper träder i kontakt
med varandra såsom främlingar. Den relation de trots allt skapar tillsammans är
ett överbryggande socialt kapital (Vårheim, 2017), där olikheterna ges utrymme
att mötas på mitten från varsitt håll. I ett samhälle existerar båda typerna av
socialt kapital sida vid sida.
Åter
till biblioteket. Det är en mötesplats: en byggnad eller lokal där människor
får kontakt med varandra som besökare eller användare. Varför existerar
biblioteket? Det finns såklart massor av historiska skäl till att biblioteket
som det ser ut idag befinner sig i just det kulturhuset, står på det torget och
inte ett annat eller placeras i den kommunens stadskärna. Frågan är kanske
snarare vilket existensberättigande biblioteket har. Till synes eviga värden
får sitt verkliga genomslag i en samhällelig kontext. Bibliotekets existens
rättfärdigas därför av samhället. Sverige är en parlamentarisk demokrati och
landets ekonomiska system är kapitalistiskt. Trots de olika statsskick som råder
på planeten påminner många länder om varandra. Ekonomin är global och Sverige
är en del av denna helhet. Precis som människans relation till naturen bör
präglas av ekologisk hållbarhet måste samhället arbeta för sitt framtida
välstånd (Shaffer, 2018). Biblioteket blir socialt hållbart först när
institutionens mål överensstämmer med samhällets. Den yttre sociala
hållbarheten, bibliotekets relation till sin omvärld, är i sin tur beroende av
organisationens långsiktiga överlevnad (Shaffer, 2018). Biblioteket behöver
därför arbeta med sin inre sociala hållbarhet lika mycket som verksamheten
följer samhällets riktning i det stora hela. Frågan den här essän ska besvara
är vilken betydelse biblioteksorganisationens ledarskap har för dess sociala
hållbarhet.
Yttre social hållbarhet
Ett sätt att beskriva
bibliotekets samhälleliga roll är att ta fasta på vilket instrumentellt mål
institutionen värderas utifrån (Michnik, 2018). Som Michnik (2018) skriver
behöver det inte röra sig om nya roller, utan det kan lika gärna vara så att
rollerna blivit utvidgade genom att de fått större betydelse. Det som förändras
är jämvikten mellan de olika rollerna. De senaste decennierna har ekonomiska
argument vägt tungt. Orsakerna är såväl globala som nationella. Dels har
Sverige på grund av den världsomspännande arbetsdelningen blivit en
postindustriell ekonomi med nya krav på internationell konkurrenskraft som
följd, dels har politiken svängt högerut från socialdemokratiskt folkhem till
nyliberalismens New Public Management (Kann-Christensen & Balling, 2011).
Biblioteket befinner sig inte längre i ett skyddat hörn av samhället där
bildning och upplysning kan pågå ostört. När politikerna ser behovet av
entreprenörskap öka inom ramen för minskade budgetmarginaler kan biblioteket bli
tvunget att dra sitt strå till stacken. Då stadsplaneringen ses som en möjlig
magnet för den eftertraktade “kreativa klassen” (Carlsson, 2013, s. 57) görs
bibliotekets byggnad och verksamhet till en del av stadens profilering.
Lika stor inverkan som den globala ekonomin kan lokalsamhället ha. När
bankkontor stängs ner och myndigheter slutar erbjuda personlig handledning i
vissa ärenden vänder sig människor till biblioteket (Pilerot & Hultgren,
2017). Den generella utvecklingen kan beskrivas på följande vis: “att samhället
generellt har utvecklats så, att den enskilda individen på egen hand förväntas
uträtta en hel del av sådana uppgifter som man tidigare kunde förvänta sig att
någon annan uträttade åt en eller hjälpte en med” (Pilerot & Hultgren,
2017, s. 54).
Biblioteket
verkar inom samhällets ramar, med allt vad det innebär från ekonomi till
politik. Utöver det har samhället också gett biblioteket ett uppdrag i form av
Bibliotekslagen (SFS 2013:801). I den står det uttryckligen att: “Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska
verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till
kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning” (Bibliotekslag, SFS 2013:801). Lagen sätter de nationella ramarna medan kommunens
biblioteksplan i bästa fall ger den faktiska verksamheten en riktning att
arbeta efter. Här knyts den yttre sociala hållbarheten ihop med sin inre
motsvarighet. Organisationens uppdrag följer samhällets mål.
Inre
social hållbarhet
Den
inre sociala hållbarheten uppnås genom organisationen. Ledarskapet avgör hur
verksamheten styrs. Hansson och Aldstedt (2017) har ägnat en hel bok, med
titeln ”Makten och ärligheten: Ledarskap i praktiken”, åt att diskutera just
ledarskap på biblioteket. Hansson och Aldstedt (2017, s. 7) definierar inte begreppet ledarskap, men
ger en beskrivning: ”Det handlar om människor och relationer, om att föra
verksamheten framåt och det handlar om att åstadkomma resultat.”
Beslutsfattande och ansvarstagande är andra centrala termer. Vem är det som
bestämmer då? Enligt Hansson och Aldstedt är detta chefens uppgift. Med det
sagt vill de inte att biblioteket ska styras av någon enväldig tyrann.
Författarna skriver att ”ledarskap [...] handlar [...] om att försöka lyssna,
att addera perspektiv till sitt eget och att utifrån det försöka vara så
begriplig och tydlig som möjligt i de bedömningar man gör och i de beslut man
fattar” (Hansson & Aldstedt, 2017, s. 17-18). Trots det anser de att dagens
bibliotekschefer är i behov av att utveckla sitt ledarskap. Hansson och Aldstedt
upplever dels att vardagen och visionerna sällan går ihop. Cheferna riskerar
att fastna i sitt elfenbenstorn och glömma bort att förändringsarbetet faktiskt
måste genomföras om planerna ska ha något värde. Å andra sidan glömmer cheferna
bort att hålla den nödvändiga distans som krävs för att granska verksamheten
med en kritisk blick.
Ytterligare
ett problem beror på bibliotekschefernas osäkra självbild (Hansson &
Aldstedt, 2017). De undrar själva vilka som bestämmer, egentligen. Alla? På
sätt och vis. Samtidigt har vissa personer inom en organisation mer ansvar än
vad andra har. Cheferna måste enligt Hansson och Aldstedt våga se sig själva i
spegeln och axla sin tilldelade roll. Det hela försvåras av den konsensuskultur
författarna anser att biblioteket präglas av. På grund av sin osäkerhet vågar
chefen inte sätta ner foten även när detta vore för verksamhetens bästa.
Eftersom konflikter uppstår genom ledarskapets själva natur finns det dock
ingen anledning att undvika dem. Konsensus på ytan är inget mer än en knuten
näve i fickan. Författarna anser att meningsskiljaktigheterna ska lyftas upp
till ytan och att olikheterna i mötet med varandra ska leda till en samsyn.
Chefen måste därför se och hävda sitt ”handlingsutrymme”, istället för att
betrakta sig som ”objekt snarare än subjekt” (Hansson & Aldstedt, 2017).
När ledarskapet haltar sätter medarbetarna dagordningen. Författarna poängterar
att chefen måste ta fasta på sin roll som representant för bibliotekets idé om
inte organisationen ska riskera att bli medarbetarstyrd istället för att vara
verksamhetsstyrd. De ”menar att det är viktigt att skilja på bibliotekens och
biblioteksmedarbetarnas intressen” (Hansson och Aldstedt, 2017, s. 99). Som
lösning på dessa problem lyfter Hansson och Alstedt (2017, s. 39) fram vikten
av ”det formulerade uppdraget”, vilket tydliggör vad som ska göras, samt ”vem
som har mandat och ansvar på olika nivåer”.
Är det
verkligen så att chefen står som opartisk representant för verksamheten och
medarbetarna inte gör annat än att försvara sina egna intressen? Hansson och
Aldstedt (2017) drar självklart ingen sådan knivskarp gräns med så pass
tillspetsade argument. Uppdelningen kvarstår dock. Istället skulle verksamheten
kunna ses som ett möte mellan chef och medarbetare, vilka utifrån sina
respektive intressen formar biblioteket på var sitt håll.
Låt
oss diskutera medarbetarens, det vill säga bibliotekariens, roll. Hansson och
Aldstedt (2017) skriver om vikten av att reflektera över chefens arbete.
Schwarz (2016), redaktör för antologin ”Bibliotekariens praktiska kunskap”,
påtalar samma behov. Medarbetaren fattar liksom chefen en rad beslut i sin
vardagliga yrkesutövning. Schwarz (2016, s. 9) benämner denna sorts kunskap
”praktisk klokhet”, ”ett kunnande som kräver erfarenhet och fingertoppskänsla,
en insikt i när, hur och varför man ska göra det ena eller andra [...] och hur
mycket ansvar man ska ta”. Valet ”uttrycker ett ställningstagande i förhållande
till bibliotekariens yrkesidentitet” (Schwarz, 2016, s. 9). Medarbetarens
kunskap om sin roll ”bygger på erfarenhet, en kunskap man inte nödvändigtvis
lär sig genom formell utbildning, utan genom övning och gemensam reflektion”
(Schwarz, 2016, s. 10). Chefen har inte heller ensamrätt på förmågan att
reflektera med dess ”distanstagande från verkligheten” (Schwarz, 2016).
Bibliotekarien står dock till skillnad från sin överordnade under ett akut
”handlingstvång” (Schwarz, 2016), den måste bemöta en annan människa där och då
på plats. Slutsatsen blir att medarbetaren genom sitt ansvarstagande och
beslutsfattande, liksom sin chef, utövar en form av ledarskap.
Hansson
och Alstedt (2017, s. 7) skriver själva att: ”Ledarskap utövas av fler än
chefen”. De syftar dock inte på medarbetare i allmänhet, utan ”befattningar som
till exempel projektledare, verksamhetsutvecklare eller teamledare” (Hansson
& Alstedt, 2017, s. 7). När de väl diskuterar medarbetarnas ledarroll
beskrivs denna som problematisk. De talar om ”informella ledare som chefen inte
vill gå emot på grund av det motstånd som då skulle väckas” (Hansson och
Aldstedt, 2017, s. 99). Just den här typen av ledarskap har det marxistiska
teorikollektivet Kämpa tillsammans! (2009) skrivit om i sin kritiska läsning av
managementlitteratur och i sina berättelser om arbetsplatskamp. De ställer
chefens ledarskap mot medarbetarnas ”ansiktslösa motstånd” (Kämpa tillsammans!,
2009, s. 119). Ledarskapet underifrån behöver inte kanaliseras genom officiella
fackföreningar, utan blir till i arbetarnas vardagliga relationer med varandra.
Kämpa tillsammans! (2009, s. 38) föredrar att beskriva medarbetarnas ledarskap
som ”vängrupper” eller ”informella arbetsgrupper” snarare än att, likt Hansson
och Aldstedt (2017), diskutera enskilda ledare. Själva motståndet kan enligt
teorikollektivet liknas vid kampsporten aikido: ”Att man inte står upp och
hävdar en motsatt åsikt om det inte behövs utan helt enkelt glider undan och
sedan gör något helt annat. Om det är viktigt för chefen att tro att han
bestämde kunde han gärna få göra det, bara det var vi som bestämde i
praktiken.” (Kämpa tillsammans!, 2009, s. 120-121). Konflikten betraktas även
enligt det här i perspektivet som i högsta grad ofrånkomlig, men till skillnad
från Hansson och Aldstedt anser de att medarbetarna förlorar på att den
synliggörs. Alternativet till konsensus är inte samsyn. I Kämpa tillsammans!
texter rör det sig förvisso om konflikten mellan arbetsköparens profitjakt och
proletärernas välmående. Nu gäller frågan om ledarskap som diskuteras här
kanske inte främst längden på raster eller arbetstempot, men trots det kan
uttrycken användas om medarbetarnas beslutsfattande i sin praktiska
yrkesutövning.
Bibliotekets agonism
Vi bör i anslutning till
den diskussion som förts ovan skilja på två typer av ledarskap. Det finns dels
ett formellt eller institutionellt ledarskap, vilket innehas av
bibliotekschefer på olika nivåer inom organisationen. Å andra sidan existerar
det informella ledarskapet som medarbetargruppen står för och där verksamheten
formas genom yrkesmässiga val. Hur ska då organisationen, helheten, överleva?
Frågan är kanske onödig. Biblioteket står ju där det står, med såväl öppettider
som anställd personal. Ledarskapets inre motsättningar skapar dock gnistor.
Chefens och medarbetarnas respektive handlingsutrymmen inkräktar på varandras
planhalvor. Mouffe (2016) heter en politisk tänkare som funderat på det här med
konsensus och konflikt. Hennes studieobjekt är inte ledarskap inom
organisationer, även ifall ämnet är närbesläktat. Hon skriver nämligen om den
parlamentariska demokratins motsättningar, samhällets hållbarhet som sätter
bibliotekets ramar. Enligt Mouffe är motsättningen, och därmed i någon mån
konflikten, ofrånkomlig. Det som går att påverka är vilken form den tar. Ifall
den politiska motsättningen, antagonismen, får fritt spelrum riskerar den att
slå sönder allt i sin väg. Politikens uppgift blir att hantera dessa
motsättningar på just ett hållbart sätt. När konflikten fångas inom vissa givna
ramar tar antagonismen det Mouffe (2016, s. 36) beskriver som en “agonistisk
form”. Enligt Mouffe väljer dock liberala teoretiker och ideologer att bortse
från denna obehagliga verklighet. Antagonismens gnistor täcks över med hjälp av
parlamentets motioner och expertutlåtanden. Ingen låtsas om röken som växer.
Hennes något abstrakta alternativ är istället “institutioner som syftar till
att skapa en viss ordning och organisera den mänskliga samlevnaden under
förhållanden som alltid är potentiellt motstridiga” (Mouffe, 2016, s.
44).
Avslutande ord
Kan biblioteket överleva
sig självt? Förhoppningsvis. Troligtvis. Risken består nog inte främst i att
chefen och medarbetarna ska slita sönder varandra i ett väpnat inbördeskrig,
utan att organisationen ska förlora sin identitet och därmed också sin
samhälleliga uppgift. En fråga som den här essän inte kommer lyckas besvara är
huruvida biblioteket kan hitta en agonistisk form där det tvåsidiga
ledarskapets inre motsättningar kan lösas på ett hållbart sätt. Problemet
består i att förena något som verkar oförenligt: det synliga respektive
osynliga ledarskapet. Kanske går det att uppnå en samsyn eller en tillfällig
jämvikt. Åtminstone en terrorbalans, i värsta fall. Det står trots allt klart
att både chefens ansvar för uppdraget och medarbetarnas ansvar för den
praktiska kunskapen är nödvändiga delar i förverkligandet av bibliotekets roll
i ett hållbart samhälle, hur ett sådant nu ser ut.
Källförteckning
Bibliotekslag (SFS 2013:801).
Kulturdepartementet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/bibliotekslag-2013801_sfs-2013-801
Carlsson, H. (2013). Den
nya stadens bibliotek : Om teknik, förnuft och känsla i gestaltningen av
kunskapsoch upplevelsestadens folkbibliotek.
https://portal.research.lu.se/ws/files/6166490/4064813.pdf
Hansson, J., &
Aldstedt, E. (2017). Makten och ärligheten: Ledarskap i praktiken. BTJ
Förlag.
Kann-Christensen, N.,
& Balling, G. (2011) Literature Promotion in Public Libraries – Between
Policy, Profession and Public Management. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 14(01-02),
102-119. https://www.idunn.no/nkt/2011/01-02/art08
Kämpa tillsammans!
(2009). Tillsammans: Gemenskap och klasskamp på samhällsfabrikens golv.
Pluribus.
Michnik, K. (2018). Samhällets
allt-i-allo?: Om folkbibliotekens sociala legitimitet. [Doktorsavhandling,
Högskolan i Borås]. DiVA.
http://hb.diva-portal.org/smash/get/diva2:1191134/FULLTEXT01.pdf
Mouffe, C. (2016). Agonistik:
Texter om att tänka världen politiskt. Atlas förlag.
Pilerot, O., &
Hultgren, F. (2017). Folkbibliotekens arbete för och med nyanlända.
Länsbibliotek Uppsala.
https://regionuppsala.se/globalassets/kulturutveckling/biblioteksutveckling/lansbibl_arbete_nyanlanda_webb.pdf
Schwarz, E. (2016).
Inledning till boken. I E. Schwarz (Red.), Bibliotekariens praktiska kunskap
– om kunskap, etik och yrkesrollen (s. 7-20).
http://regionbiblioteket.se/wp-content/uploads/2016/09/Bibliotekariens_praktiska_kunskap.pdf
Shaffer, G. L. (2018). Creating
the Sustainable Public Library: the Triple Bottom Line Approach.
https://ebookcentral.proquest.com/lib/boras-ebooks/detail.action?docID=5317833
Vårheim, A. (2017). Public libraries, community resilience, and social capital. Information research, 22(1). http://informationr.net/ir/22-1/colis/colis1642.html

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar